Cata apa trebuie sa bem?

Sunt oameni care vad deshidratarea ca fiind singurul motiv pentru a consuma apa si pentru a se pastra sanatosi. Doi litri de apa pe zi, asta auzim peste tot. Dar cata apa trebuie sa bem in realitate? Raspunsurile au venit din partea unor experti in medicina si nutritie.

Cata apa trebuie sa bem

Cercetarile specialistilor nu sunt atat de numeroase pe cat si-ar imagina multi, insa cele care exista sunt foarte bine argumentate si subliniaza nevoia de hidratare cu apa pentru a ne mentine sanatosi. Spero Tsindos, profesor nutritionist la Universitatea La Trobe din Australia a publicat in Jurnalul de Sanatate Publica australian, cat si in cel din Noua Zeenlanda, un articol stiintific despre consumul a opt pahare cu apa pe zi si trecutul istoric care subliniaza aceasta ipoteza.

Potrivit lui Tsindos, in secolul XIX, practicantii de medicina alternativa numiti „hidropati” (medici specialisti in hidropatie / hidroterapie) au fost primii care au facut lobby pentru a se lua in considerare utilizarea apei, in cantitati mari, ca remediu medical universal. Vincent Priessnitz, stabilit in ceea ce este astazi Republica Ceha, este considerat fondatorul hidropatiei. Tratamentul sau cu apa a condus la mijlocul anilor 1800 la construirea de sanatorii bazate pe medicina hidroterapeutica in Statele Unite ale Americii, Australia si Europa. Priessnitz si sustinatorii sai recomandau ca un om sa bea in medie 1,1 – 1,7 litri de apa pe zi.

Pe la mijlocul anilor 1940, potrivit lui Spero Tsindos, Academia Nationala de Stiinte din Statele Unite ale Americii a publicat un ghid care recomanda cetatenilor sa consume apa in functie de numarul de calorii consumate in medie pe zi: 1 mililitru de apa pentru fiecare calorie. Potrivit acestui algoritm, o persoana care mananca 2500 de calorii pe zi ar trebui sa bea 2,5 litri de apa pe zi. Va tenteaza ca de acum inainte sa va calculati mancarea in calorii? O sa ramaneti surprinsi. Desigur, recomandarea este facuta pentru consumul cu apa cu un pH neutru si usor alcalin, adica apa ar avea undeva intre 7-8 pH. Cu cat pH-ul apei este mai ridicat, se poate recalcula necesarul de apa pentru a combate caloriile. Deci, daca nu doriti sa beti foarte multa apa, pentru ca va saturati repede, exista si varianta alternativa: consumul de apa alcalina. O puteti obtine de la o sursa de apa de genul unui izvor sau cu ajutorul unui aparat produs de Enagic Inc. care ionizeaza apa alcalina. Pentru a verifica nivelul de pH al apei pe care o beti, avem disponibil in magazinul online: PH TESTER – care se poate comanda oriunde in Romania.

Pericolul deshidratarii

Deshidratarea severa poate cauza probleme serioase (convulsii, leziuni cerebrale sau chiar decesul). Deshidratarea minora poate agrava probleme precum constipatia si infectiile tractului urinar. Pot aparea chiar si probleme dentare datorita lipsei apei alcaline din organism, in lipsa careia organismul va produce o saliva puternic acida care va afecta dintii.

Pericolul hidratarii excesive – hiperhidratarea

Exista si reversul medaliei, atunci cand consumam apa in exces. Specialistii denumesc aceasta problema medicala ca fiind intoxicatie cu apa sau hiperhidratare. Intoxicatia cu apa poate produce un dezechilibru de electroliti in organism. Atunci cand nivelul de sodiu din sange scade, iar nivelul de apa creste, celulele din organism se umfla. Astfel se poate produce umflarea creierului. Sodiul este un electrolit care ajuta la reglarea cantitatii de apa care se afla in jurul si in celulele organismului.

Cata apa este suficienta pentru hidratare?

Spre deosebire de necesarul de vitamine si minerale din organism, consumul zilnic de apa nu are o limita minima. Cu toate acestea, lipsa hidratarii devine o problema in timp, daca corpul nu isi primeste doza de alcalinitate. Potrivit Academiei de Stiinte din Statele Unite ale Americii, Comisia de Alimentatie recomanda sa bem apa in functie de varsta si sex, bazandu-se pe un studiu propriu.

Barbatilor cu varsta intre 51-70 de ani le este sugerat un consum de 1,9 litri de apa alcalina pe zi, incluzand aici apa obtinuta din legume si fructe. Femeile cu varsta intre 51-70 de ani ar trebui sa consume un pic mai mult: 2 litri de apa pe zi, de asemenea, incluzand legumele si fructele.

O cercetare similara din Australia, condusa in 1995 si mentionata de nutritionistul Tsindos, a determinat ca nivelul optim de consum de apa pe zi este de 3,4 litri pentru barbati si 2,8 litri pentru femei. Cu toate acestea, 40% din participantii la studiu nu au reusit sa consume atat de multe lichide pe durata unei singure zile. Ceea ce intareste ideea ca nu numarul de litri de apa sunt importanti, ci alcalinitatea apei. Hidratarea organismului se poate realiza mult mai usor atunci cand consumam apa alcalina, nefiind necesar sa mai consumam peste 2 litri de apa pe zi.

Sugestiile lui Spero Tsindos

Atat lipsa hidratarii, cat si excesul pot cauza probleme grave de sanatate. Desi noi calculam apa in litri din lichidele pe care le bem, este important sa tinem cont si de mancare. Fructele si legumele neprocesate contribuie la randul lor la hidratarea organismului. Tsindos subliniaza sa fim atenti la un regim alimentar sanatos si un consum corect de apa, in functie de necesarul fiecarei persoane in parte.

Cata apa trebuie sa consumam

Sursa externa pentru documentare:
Academia Nationala a Statelor Unite ale Americii – „Dietary Reference Intakes for Water, Potassium, Sodium, Chloride, and Sulfate”
Libraria Nationala a Statelor Unite ale Americii – MedLine Plus: „Deshidratare”
https://medlineplus.gov/dehydration.html.
Spero Tsindos in Jurnalul de Sanatate Publica din Australia  – „What Drove Us to Drink 2 Litres of Water a Day?”

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *